Frykt og negative følelser selger

Bilde

Det er helt utrolig at folk kom fra Åråsen med livet i behold i går.

For 5-6 år siden jobbet jeg som frontredigerer på en stor norsk nettavis. Det er de folkene som gjør det du hater. De som tar en sak skrevet på solid journalistisk grunnlag, trekker ut noe av sammenhengen og lager titler av det for å få deg til å klikke. Og gang på gang klikker vi alle sammen med forventninger om drama, spenning eller pupper. For det er det det går i. Og det er ikke en mannegreie. Undersøkelser viser at også jenter klikker på det samme. De vil også se om instagram-dama har fine pupper, og hva slags drama som skjedde henne.

Nå er det veldokumentert fra eierene av Instagram selv (Facebook) at insta gir jenter dårlig selvtillit og leder i enkelte tilfeller til selvmord. Men annonsekronene kommer, så de gir fullstendig faen og kjører på.

Norske nettaviser får vel ikke folk til å ta selvmord, men de gir oss alle en generell følelse av at ting bærer galt av sted. Vi har politikere som ikke vet hva de driver med, særlig miljøpolitikere, de rike stjeler, vi blir nedrent av innvandrere, folk dør av vaksiner, folk blir utsatt for ulykker i alarmerende tempo og selv om man ikke leser alle sakene så får man en generell følelse av at ting går ganske dårlig. Til tross for at vi bor i et land hvor de aller fleste har det veldig bra, og vi har kommet oss igjennom pandemien langt bedre enn andre.

Nettavisene vet hva vi klikker på. Jeg jobbet med et verktøy som viste live klikkrate på alle saker på fronten, og jobben min var å hele tiden holde nettsida “levende”. Man må hele tiden endre siden, fordi folk flest surfer hele tida. Hvert ledige øyeblikk vi har tar vi opp telefonen, og da må det være noe nytt. Dessverre er det slik at det er negative følelser som klikker. Sånn har det blitt fordi folk ikke vil betale for nyheter lenger. Da får vi bare servert minste felles multiplum, bånn i bøtta. I dag har jeg en jobb som gir meg langt bedre ro i sjela.

Det er ikke det at folk er uinteressert i gode nyheter, men det er de nyhetene som gjør folk raskt sinte eller redde som funker. Har du en treg nyhetsdag? Bare finn noe Lan Marie Berg har sagt eller gjort, ta det ut av sammenhengen og match det med et bilde hvor hun gjør en rar grimase, tatt av en pressefotograf midt i en samtale – og vipps, så har du en klikkvinner.

Når Panama Papers avslørte at verdens aller rikeste gjemmer unna langt, langt mer penger enn noen hadde trodd, så klikker ikke folk. Det er ikke sexy nok, og krever tid til å lese for å sette seg inn i saken. Det funker ikke. Jeg måtte ta ned alt fra Panama Papers fra fronten selv om det var den viktigste nyhetssaken på lang tid. Men har du sett at flyktningene som kommer fra Syria har iphones? FY FAEN DE HAR iPHONES! Klikk-klikk!

Selvsagt har dem iPhones, de rømmer ikke fra 1992. De rømmer fra krig, og hvis jeg skulle gått til fots tvers over hele Europa er en dings med satelittnavigasjon, kommunikasjonsmuligheter og all verdens samlede informasjon tilgjengelig på et øyeblikk det første jeg hadde pakka med meg. Men så langt rekker vi ikke tenke, for da er vi allerede over på neste ragebait. Som at Sylvi Listhaug raser mot sykkelfelter i Oslo, eller at det braka løs som et helvete på den Vålerenga-kampen igår.

Frykt og drama selger

I går var det første skikkelige derbyet siden før pandemien. LSK tilbake i Eliteserien etter sitt spektakulære nedrykk har gjort det langt bedre enn forventa, med en nyslått landslagsspiss på topp. Vålerenga med tynn tropp og skadeproblemer og et lag man aldri helt vet hva man får. Vidåpen kamp. Over 10.000 på Åråsen, utsolgt bortefelt med 1500 fans.

Publikumsfest, kalles det. Derbykveld i Norge, vårt eneste skikkelige oppgjør.

Og hva blir vi servert fra pressen? En følelse av at dette er farlige greier. Allerede før kampen, iblandet de mer sportslige sakene kommer det saker hvor det er lett å få inntrykk av at dette er farlig: “HØYRISIKO-KAMP MELLOM LSK OG VIF UTSOLGT – FORBEREDT PÅ BRÅK” melder VG i overskriften.

Også kommer sitatene nede i saken, som ingen leser:

– Det har vært enkelte uønskede hendelser, men det er unntakene. Vi har en lang tradisjon med høyt trykk og god stemning på disse kampene. Vi har hatt forberedende møter med begge klubber, og vi i politiet har gjort våre forberedelser. Det kommer til å være synlig politi, før, under og etter kamp. Vårt mål er at alt skal foregå på en sikker måte uten uønskede hendelser, sier Anders Mansaas, seksjonsleder taktisk ved Øst politidistrikt.

– Når vi møter Vålerenga har vi noen ekstra tiltak siden det er en høyrisiko-kamp, men vi føler oss trygge på at det ikke vil bli noe bråk på stadion. Vi har gått gjennom hele arrangementet, sier Friseth. (Sikkerhetssjef i LSK)

“Forberedt på bråk” i tittelen er skrevet med sitatstrek, men ingen som er sitert i saken sier det, og det de faktisk sier er at de forventer å ha full kontroll.

3. verdenskrig på Åråsen

Etter kampen er det enda verre. Det var over 10.000 der som skapte fantastisk stemning tross elendig spill.

En ting er saken om at en supporter ødela et kamera fra VGTV. Her har VGTV stelt seg opp for å filme supportere på vei inn på stadion, også kommer det en busslast med maskerte unge menn som ikke vil bli filmet. Å si til en journalist at han/hun ikke skal filme gir naturligvis motsatt effekt. De er i sin fulle rett til å filme på offentlig sted, og et kamera blir ødelagt. Det er jævlig dumt. Det er også dumt å kaste bluss på banen. Det skjedde et par ganger.

Så fasit av det som ikke er bra etter et derby er et par bluss på banen og et ødelagt pressekamera.

Her er titlene til VG etter kampen:

Bluss på banen, en seier som ser ut til å ha glippet pga noe røyk, noen som sloss, og supportere som angriper.

Summen av dette sammen, og fraværet av andre vinklinger tilsier at dette er bare fullstendig kaos. Vi vet bedre, men folk flest blir skremt og lurer på hvorfor de skal gidde å gå på kamp i Norge når de kan sitte trygt i godstolen og se TV-ball fra utlandet. Jeg har selv opplevd kommentarer etter sånne saker fra kollegaer og andre som ikke forstår at det faktisk ikke er fullstendig kaos hele tida.

Fullstendig kaos sa du? Her er Nettavisens clickbait på video av tifo ved innmarsj:

Bilde

“Kaotiske scener” faktisk. Det tilsier at ting er ute av kontroll og at folk kan bli skadet, som når det oppstår panikk på en festival eller noe slikt. Også er det egentlig bare jævlig fete tribunebilder.

Så skjer det jo ting som ikke skal skje, og det er dessverre det klikkmedia griper tak i med begge hender og tviholder i. Alt det andre forsvinner. Man kunne vinklet det dithen at disse kampene er det nærmeste man kommer internasjonalt nivå på stemninga, eller hvor fint det er at over 10.000 møter opp for å se to middelmådige norske lag en kald novemberkveld. Men nei, for så lenge finansieringsmodellen er som den er, så er det fryktklikk fra hvermansen som betaler lønningene.

Og hvis du har orka å lese så langt, tenk over følgende: Hvis de vinkler en fet derbykamp på denne måten, tenk hvordan de vinkler viktigere temaer i samfunnet..

6 kommentars på “Frykt og negative følelser selger

  • 8. november 2021 i 11:56
    Permalink

    Mer spot om kan det faktisk ikke bli! ✅ 👌👏

    Svar
  • 8. november 2021 i 11:56
    Permalink

    Mer spot on kan det faktisk ikke bli! ✅ 👌👏

    Svar
  • 8. november 2021 i 12:13
    Permalink

    Takk for en god artikkel. Jeg hadde med min eldste på 10 år i går. Stod helt bakerst noen meter til venstre for kameramann. Rart ikke barnevernet har vært på døra enda…

    Svar
  • 8. november 2021 i 12:16
    Permalink

    Veldig bra skrevet, på tide at dette kommer på dagsorden!

    Svar
  • 8. november 2021 i 18:10
    Permalink

    Fullstendig enig, godt skrevet. Hilsen en fugl

    Svar
  • 9. november 2021 i 00:56
    Permalink

    Her er du god! Dette skulle jeg ønske du kunne sende til f. eks. Journalisten.no også, fint om journalister også diskuterer hvordan de dekker alt fra viktige fotballkamper til samfunnsspørsmål.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *