
I går kom beskjeden om at Geir Bakke er ut av Vålerenga. For mange var dette en stor overraskelse. Iallefall at det skjedde nå.
På klubbens sider var overskriften «Geir Bakke slutter». Det er jo ikke helt presist all den tid han faktisk fikk sparken. Vi siterer fra klubbens sider:
«Et enstemmig klubbstyre besluttet på bakgrunn av dette å avslutte kontrakten. Aksjeselskapet påtar seg kostnadene dette påfører klubben»
Og så virker det som at Geir har valgt å være medgjørlig når oppsigelsen så han i hvitøyet:
«I samtaler mellom hovedtreneren og klubben har Geir Bakke vært opptatt av klubbens beste og signalisert at han ikke vil stå i veien dersom det er ønskelig med et trenerskifte.’
Det er mye å si om dette.
Men først la oss takke Geir for det han har bidratt med (denne gangen). Han kom til klubben da vi var i fritt fall mot OBOS, men maktet ikke redde oss fra nedrykket. Etter en litt treg start ble det et dønn solid opprykk før han første sesong i eliteserien klarte en solid sjette plass. (Egentlig den klassiske sjuendeplassen vi skal om man ikke tar med de pinlige poengene fra klagen mot KBK). I denne sesongen ble det 2 uavgjorte, 2 seire og 3 tap som tydeligvis er for dårlig til å få fortsette. Men er dette egentlig nok til å kastes som trener?
Han har bygd et lag med en viss bredde og mye kvalitet. Det er fortsatt ting å forbedre, men jeg mener vi er langt bedre nå enn vi var før Geir kom.
Så er det (minst) to temaer man kan diskutere videre:
1) var dette lurt?
2) og hva slags prosess ledet til beslutningen?
La oss starte med det første. Om man leser reaksjonene på dette virker vi supportere å være spredd i hele følelsesspekteret fra «endelig er han ute» til «hva faen skjer».
Men aller mest er det nok overraskelse som er den sterkeste følelsen. Blant de som ville ha han ut er man overrasket over at klubben gjør dette nå, mens de som ikke ville endre seff er enda mer overrasket. Kanskje er det timingen som overrasker mest da.
Bakke får altså fyken rett før vi skal spille fire kamper i serien mot lag vi faktisk kan ta poeng mot. Kamma borte, Særp hjemme, Start borte og KBK hjemme. Alle kampene er i mai før VM og sommerpausen som varer til 5. Juli.
Hvis de kampene gikk skeis (nok) ville sparking virke mer forståelig enn nå. Motargumentet er at man har mindre tid til å justere sesongen med ny trener og at man «måtte» ta valget nå.
Betyr det at tanken om å sparke allerede burde vært oppe en stund?
Eller tar man svært store beslutninger på altfor kort tid?
Minner om at vi har spilt sju kamper og fotball i halvannen måned. Om man ikke hadde tillit til Bakke i starten av sesongen burde han ikke fått lov å være med videre frem til nå.
Det hele virker rart, og lite gjennomtenkt. I min verden tar det tid å bygge gode fundament i fotball, og sparkingen av Bakke virker som en hastebeslutning, uansett begrunnelse.
En ny trener er jo ikke noen garanti for at man får suksess. Kanskje vil nye kandidater ha et godt spørsmål når de kontaktes: «Hvor mange kamper får jeg før jeg ryker? Sju?»
Vi ønsker jo å være en klubb med en helhetlig strategi og retning.

Selv om det ikke er skrevet ut som en fast spillestil lurer jeg på om strategien kan stå trygt uavhengig av hvem som blir trener, eller mister vi noe? Skal vi nå finne en trener som passer inn i strategien, eller ikke? Hvis vi gjør det siste er vi tilbake til å leve med «prosjekt» _insert trenernavn her_ igjen.
Jeg syns sparking nå er et urovekkende signal om driften av klubben vår. De siste årene har driften og administrasjonen fremstått som stadig mer profesjonell og veloverveid. Men sparkingen kjennes ut som et skritt tilbake til mer usikkerhet om hvordan klubben drives og hvem som bestemmer.
Og da er vi inne på det andre punktet om prosessen som ledet til sparkingen:
Hvem initierte og ønsket dette? Tilbake til klubbens melding om sparkingen:
«Et enstemmig klubbstyre besluttet på bakgrunn av dette å avslutte kontrakten. Aksjeselskapet påtar seg kostnadene dette påfører klubben»
Det er altså klubbstyret som tar beslutningen. Og ikke bare det, beslutningen er enstemmig. Pluss at man her forteller at AS tar kostnadene. Mao har AS visst om beslutningen og støttet den. Har de gjort mer enn å støtte den?
Så her er alle enige, på papiret. Og alle er ansvarlige for beslutningen. Men hva slags diskusjoner som skjedde før beslutningen og hvor lenge de har pågått vet man ikke. Ei heller hvem som har tatt initiativet.
Vår nye styreleder Søren Eriksen ble på årsmøtet spurt om sin relasjon til styreleder i Vålerenga AS, Kjetil Siem. Eriksen svarte aldri på spørsmålet.
Som supporter på avstand ender man raskt opp i å lure, igjen, på hvordan relasjonen faktisk er mellom AS og Vålerenga Fotball Elite. Er det fortsatt sistnevnte som faktisk tar de sportslige beslutningene? Hvor mye påvirker AS, Siem og Trøim?
– Tenk at vi fortsatt lurer på dette i 2026, sa en klok mann i redaksjonen.
Man kan også lure på hva klubbens administrasjon ved Graff og Jocke mener om sparkingen. Hvordan er de blitt involvert eller informert? Tror ikke det er Jønsson som er rette syndebukk (om du er en av de som ikke er happy med sparkingen vaffal).
Det er iallefall Jocke som nå (tilsynelatende) som leder an i jakten på en ny trener. På klubbens YouTube snakker han om en langsiktig ansettelse som skal passe inn i klubbens strategi.
Hvor langsiktige er vi egentlig? Som en annen klok mann i redaksjonen sa:
Som en annen klok mann i redaksjonen sa:
– Det er stor forskjell på å være en klubb som ønsker en slik strategi, og en klubb som utøver det i praksis.
For de som tenkte at Petter Myhre kunne bli hovedtrener ble den tanken kortvarig.
På det utmerkede nettstedet Trikkeligaen.no forteller de at «Petter Myhre ble overrasket da han fikk høre nyheten om at makker Geir Bakke fikk sparken, og er dypt uenig med de som mener at duoen ikke har hatt fremgang i VIF. Nå tar han over på midlertidig basis, men utelukker seg selv som ny hovedtrener»
Den heteste poteten nå er KFUMs trener Moesgaard. I kjent stil er det på torsdag godt kjent for VG (og dermed alle) at det pågår forhandlinger.
Dersom det blir Johannes tror jeg kritikk mot sparkingen stilner, fordi han er en ny drømmetrener for mange. Akkurat som Bakke var det før. Uansett hvordan det går, eventuelt hvor lenge det går, betyr det ikke at beslutningen og prosessen som ledet til Bakkes sparking blir friskmeldt.
Min bekymring for hvordan klubben forvaltes har økt betydelig mer enn min sportslige optimisme nå.

Takk for alt, Geir. Takk for innsatsen, og takk for at du var tilgjengelig, engasjert og talefør i møte med supportere og medier. Lykke til videre.
Tipper du ender tilbake i Sarpsborg og berger sesongen deres, inkl tre poeng mot oss.


Ikke lest denne kommentaren før nå.
Den virker veldig farget av et slags kjærlighetsforhold til Bakke og at han for skribentens del burde vært fredet en stund til.
Riktignok ble det to seire i åpningen av sesongen, men det var allikevel ikke overbevisende spill.
De fem siste til Bakke ga kun 2 av 15 mulige poeng.
Jeg synes styret her har gjort et tøft og riktig valg.
Tidsnok til at det er mye større mulighet til å få flere poeng i mai-kampene enn det ville vært under Bakke/Myhre.
Lykke til til Moesgaard, og gratulerer med 3 poeng i første kampen!
Moesgaard viste der at han faktisk evner å gjøre positive endringer underveis.
Noe Bakke var vaksinert mot.
PS! Sommerpausen varer til 12. juli. Ikke 5. Da Glimt-kampen er utsatt til oktober.