
Ny giv, en hel treningsuke med vår nye trener, massevis av pasienter på tur, strålende vær og destinasjon «Der vi alltid vinner». Det måtte gå som det gikk.
Alt lå til rette for tre lette poeng og fest resten av pinsa. Moesgaard hadde jo fått en hel uke med laget til å sette større preg på spillet, og motstander Start hadde jo ikke vunnet en kamp i øverste divisjon siden 2020. Men så viste det seg at Kiil Olsen hadde karantene og Ivan hadde fått en kjenning, så vi måtte stille med helt ferskt midtstopperpar, der kun én har spilt i år (Tshiembe 5 minutter). Jarl kunne riktignok stille med rødt kort, så noe var det jo å skryte av. Ja, også har Johs vært på trenerkurs denne uka, så han har hatt omtrent like mye tid med gutta som før S08-kampen. Ja, også må vi ikke glemme det verste omenet. Aperopets egen Skog hadde trua før kamp.
Orker ikke ta kampen play-by-play. Vi slipper først en markering, så er vi veike i en duell. Riktignok kan vi ikke skylde utelukkende på Tshiembe gør 2-0. Det var flere dueller og dårlige involveringer som leda opp til den scoringen.
Fremover virka vi tannløse samtidig som vi hadde nok av sjanser til å faktisk røve med oss noen poeng. Vi er fortsatt et langt stykke unna uttellingene vi nøt godt av ifjor. Men aller viktigst er at vi lar Start skinne. Vi bruker altfor lang tid i oppbyggingen av spillet, slik at førsteforsvarerne deres ser ut som verdens beste presspillere. Når vi endelig etablerer noe virker det i stor grad som at vi bare står der og venter på at noe skal skje. Det som stort sett skjedde var en feilpasning og og en overgang for hjemmelaget.
Dere får ha meg unnskyldt for min usedvanlige negativitet, men jeg har sjeldent vært så skuffa over spillet vårt som etter denne kampen. Laget ser ut til å ha en lang vei å gå mtp relasjoner og å sette ballen i mål. All sport handler om marginer, kjempe om marginene, og bruke marginene når de en sjelden gang går din vei.
Idag belønner vi stjerner til gutta vi synes la ned mest innsats og ga oss mest trua på at vi kunne hente med oss noe hjem. To er angrepsspillere som får plusspoeng fordi de la inn en heftig forsvarsinnsats, og det synes ihvertfall denne forfatteren at sier noe om kampen i seg selv.
3 stjerne: Henrik Bjørdal. Når vi skapte noe var han stort sett involvert. Ga også like mye juling som han fikk. Burde ha satt en kasse.
2 stjerner: Mathias Grundetjern. Høyt og lavt på banen. Konstant uromoment for Starts forsvarere. Spesielt i første omgang.
1 stjerner: Filip Thorvaldsen. Aldri har jeg sett Filip jobbe så iherdig som han gjør idag. Start har to spillere på ham hele kampen og det var de nødt til. Gjør flere viktige løp hjemover og bruker farta til å forstyrre Start i flere overgangssituasjoner.
Ekstra fra Skog:
Tenkte å dele en kioskrapport fra Start, siden folk holdt på å stryke med der i varmen i 2024 da 1200 pers ble betjent av en kiosk med to tenåringer i, mens det var 30 varmegrader i skyggen – og ingen skygge. Var det bedre nå?
Jeg testet kiosken i pausen og sitrep var som følger:
Kiosken var delt i to med annleggsgjerde.
Pizza var forbeholdt hjemmelaget, vår del av kiosken var tom og de kunne ikke gå to meter å hente fra andre siden.
Eneste mat var pølse i brød. Ketchup fantes ikke. Hjemmesiden hadde en nesten tom sennepsflaske, som sto bak gitteret som man kunne låne.
De gikk tom for vann.
En person som ba om vann fra springen bak personalet fikk beskjed om at da måtte de kjøpe en pappkopp. Denne skulle de ha 65 kroner for.
Etter litt vurdering fra personalet fikk vedkommede kjøpe pappkoppen for 20kr men måtte da gå på do og ta vann selv.
Omtrent like shithousete i kiosken som på banen, altså. Terningkast null.


Ja, det høres ut som en veldig bra start på sesongen. Det er alltid gøy å se en ny energi i gruppen!