
Moesgaard tilbake – denne gangen som hovedtrener. Det er vanskelig å innrømme at man ikke hadde litt forventninger, selv om man sier ting som «Han har ikke fått tid til å prege laget». Fremover så vi noe bedre ut, bakover må det jobbes mye mer.
Kampstart 20.00 utelukker en del av vårt yngre publikum, som dagen etter skulle opp til flaggheising og ned til byen for å hilse på kongen. Jeg er fullstendig klar over at TV2 kun tenker på seertall og har egeninteresse her. Men samtidig så velger de å ikke filme kule TIFOer som kunne vært med å promotere sendingene. De er mer opptatt av å fortelle deg hvilken lavpriskjede som sponser kampen.
Vi starter kampen med større hastighet i lengderetninga enn vi har spilt før i år. Det er tydelig at Moesgaard mener det når han sier han ønsker å være fremoverretta. Jeg har vært skeptisk til Thorvaldsen tidligere i år, han har spilt kamper der han ikke gjør jobben defensivt og også har hatt en del feilvurderinger om når han skal slippe ballen fremfor å drible. Da var det deilig å se han sette en kasse, riktignok forandrer ballen retning og setter keeper ut av spill, men vi skaper muligheten ved at flere tar løp fremover og skaper usikkerhet hos motstanderen.
Straffa vår kommer som følge av at vi presser på og forsvaret til S08 gjør en feil. Hyggelig at dommer klarer blåse straffe uten VAR hjelp, faktisk deilig at ingenting ble VAR mat i denne kampen.
Bakover gjør vi fortsatt enkle feil, som må lukes bort om vi skal utfordre høyere på tabellen. Begge målene i mot kom etter tellefeil og at vi mister mannen vi passer på. Mot bedre lag en Sarpsborg hadde vi blitt straffet mye hardere, flere ganger.
Vi gjorde også riktige bytter tidsnok i denne kampen. Grundetjern inn etter en time, gir han tid til å komme inn i kampen, setter avgjørende skudd i nærmeste hjørne noe overraskende og blir matchvinner. I intervjuet etterpå kommer det tydelig frem hvor glad han var på å avgjøre kampen med uttalelsen «Så nærme himmelen man kommer», det er ganske sterke ord fra en religiøs sørlending.
Bjørdal er mye bedre i denne kampen når han igjen spiller på midtbanen og ikke i en slags hengende spiss løsning. Bakerst stiller Hedvall opp med noen reaksjonsredninger og kunne vært i diskusjonen på stjerner. Mulig vi har blitt bortskjemt av hans gode spill, men det ble ikke stjerner for denne kampen. Thiago Holm var også mye bedre i denne kampen enn i de andre kampene han har fått spilletid, jeg håper det er en god plan bak hans utlån til oss.
Keeperen til Sarpsborg applauderte faktisk opp til oss etter kampslutt. Mulig han hadde forventet mer dritt etter hans påståtte uttalelser i kampen dems mot Fredrikstad.
Stjerner:
3 stjerner – Mathias Grundetjern – Kommer inn, jobber hardt og blir matchvinner når vi presser på mot slutten.
2 stjerner – Filip Thorvaldsen – Mye mer lagspiller i denne kampen enn før. Mer å gå på før han er på gammelt nivå, men steg i riktig retning.
1 stjerne – Henrik Bjørdal – Jobber hardt, er mye med i spillet. Har også ett bra skudd mot slutten.

