Engamorgen torsdag 16. mars: Sola skinner over Enga

Christian Borchgrevink (17) har skrevet treårskontrakt med Vålerenga. Det får trener Ronny Deila til å smile. Foto: Vålerenga Fotball

Den unge høyrebacken Christian Borchgrevink har skrevet proffkontrakt med Vålerenga. Samtidig har klubben skrevet samarbeidsavtale med Coca Cola, og også ansatt kommersiell leder Espen Østerhaug. Mer om børs og katedral i dagens Engamorgen.

Sist lørdag kunne Aperopet melde om en rekke aktører som hadde signert. Det handlet om Chidera “Chiddi” Ejuke, Markus Nakkim, John Holter, Ringnes og Nettavisen. I dag kan denne rekka forlenges med Christian Borchgrevink, Espen Østerhaug og Coca Cola Norge.

Nyhetene i seg selv er ikke spesielt oppsiktsvekkende, men – og vi skal komme tilbake til dette poenget senere – de viser et mønster som ser lovende ut.

– Jeg er utrolig stolt, sier Christian Dahle Borchgrevink (17) når han nå har har signert proffkontrakt med Vålerenga.

Gjennom vinteren har han tatt store steg gjennom treningskampene, og det vil ikke overraske Aperopet om søttenåringen med 22 U-landskamper er tilnærmet fast inventar i Vålerengas kamptropper gjennom sesongen. Vi vet imidlertid også at så unge spillere varierer en god del i prestasjon, og at dette derfor neppe er den solide forsvarsspilleren Deila nylig snakket om at klubben skal signere.

Men det tror vi blir en midtstopper.

Tilbake til unge Borchgrevink.

Han er Vålerenga-vare, kom til Valle for åtte år siden fra Lille Tøyen rett nedi veien.

– Christian er en veldig talentfull unggutt med et stort potensial som høyreback. Det er veldig gøy å få frem en lokal spiller som har gått gradene i klubben, sier Deila til klubbens hjemmeside.

– Å spille foran Klanen blir vanvittig stort. Jeg har alltid stått på tribunen og heiet på gutta, det å få være ute på matta blir utrolig spesielt, sier hovedpersonen selv.

Aperopet finner det imidlertid mest lovende at en 17-åring sier følgende:

– Jeg er ikke bare her for å trene med A-laget, jeg skal spille kamper også.

Det vitner om god moral. Christian Borchgrevink føyer seg dermed inn i et mønster der Vålerenga signerer avtaler med unge, talentfulle spillere som samtidig kan ta stegene opp i Eliteserien ganske kjapt. Sammen med eksempelvis Sander Berges suksess i Belgia og plass i landslagstroppen sender det et signal til andre unge spillere om at en avtale med VIF er et skritt på veien til suksess.

 

– Vålerenga som klubb, som hovedstadslag har alle forutsetninger for å ha full arena hver kamp, og potensialet i Oslo er kjempestort. I tillegg er det en positiv vind rundt Vålerenga om dagen, med ny stadion, ny administrativ og sportslig ledelse. Det er rett og slett en klubb med god fart inn i fremtiden, sier klubbens nye kommersielle leder Espen Østerhaug.

32-åringen kommer fra stillingen som markedssjef i Viasat AS. Oppgavene hans vil være å styrke og utnytte de mulighetene som ligger i klubben og byen, med hovedansvaret for alt av salg og markedsføring.

Selv om 32 ikke er ungt i fotballen, er det forholdsvis ungt i en lederstilling. Det virker imidlertid som om Østerhaug har gått gradene godt i Viasat, og nærheten det gir til både medievirkelighet og idrett, synes fornuftig.

Han begynner til sommeren.

Til det ulike arbeidet i klubben trenger man dyktige folk med variert erfaring. Det er vel og bra at klubben endelig har forstått viktigheten av ihuga Vålerenga-supportere som har gått gradene, men for å finne nye tilskuere, nye samarbeidspartnere og se litt utover de vi allerede kjenner er det vesentlig med ansettelser av folk også med et annet erfaringsgrunnlag. Uten å kjenne Østerhaug i det hele tatt framstår dette som en fornuftig ansettelse.

Vålerenga og Coca Cola har skrevet en treårs samarbeidsavtale for mineralvann og kald drikke. Dette føyer seg inn i et mønster der det framstår som om klubben igjen klarer å lande nye avtaler med store aktører på sponsorsida.

Selv om det er lite sjarm og mye business forbundet med slike kontrakter, er det også opplagt at dette er hvor pengene finnes. Det var ikke den lokale videosjappa som ga de største tilskuddene til idrettslagene på 1990-tallet, selv om de sjarmerende skiltene deres sto på arenaene rundt omkring.

En slik kontrakt sender også signaler til andre store aktører om at Vålerenga er en klubb det er verdt å samarbeide med. Så håper vi det kan lande en god og fornuftig sponsor til stadion.

Det felles mønsteret vi ser i disse tre signaturene er at det etter noen år på felgen igjen er folk som tror på Vålerenga, både i og utenfor klubben. De i klubben som tror på VIF klarer lettere å selge Vålerengas konsept. De klarer lettere å satse på en 17-åring, fordi det er en bedre stemning i klubben, og denne stemningen er det lettere å lykkes i. Derfor klarer de også enklere å få gode ansatte til klubben, som igjen klarer å yte bedre. Det er så enkelt som at den onde sirkelen er snudd, og vi er inne i en god sirkel.

Det betyr ikke at Vålerenga vinner Mesterligaen i løpet av de nærmeste årene.

Det betyr heller ikke at man kan slutte å jobbe, slutte å løpe eller slutte å trene. Men det betyr at det er enklere å legge ned den ekstra innsatsen fordi stemningen er positiv og jobben synes mulig å gjøre.

I tillegg er det sol og vår.

Sola skinner over Enga, dere!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *